loonstra.reismee.nl

Dag 3 in Bangkok

Vandaag nog een dagje Bangkok. We gaan er niet al te laat uit en gaan op zoek naar een ontbijtje. Dit keer niet in ons eigen guesthouse maar op straat, ja we zullen het eens gaan proeven. Eerst kijken we toch nog even bij een restaurant maar dat lijkt ook niet eens zoveel voor het geld dus besluiten we op straat te gaan eten. Het tentje waar we eerst heen wilden gaan was vol, maar er tegenover was plaats. Nou het smaakte heerlijk. Sjoerd, Yvette en ik hadden allemaal yoghurt met muesli en fruit, en wat voor fruit, enorme stukken banaan, ananas, papaya en nog iets wat wit met pitjes was. Marnix koos de veilige weg: french toast (wentelteefjes) met honing. Na het ontbijt gingen we weer op pad. We liepen naar het Grand Palace waar we gisteren niet meer in waren gegaan. Gewapend met onze grote omknooplappen en bolero's konden Yvette en ik wel naar binnen, maar Sjoerd en Marnix in hun korte broeken niet. Maar niet getreurd, je kon daar kleding lenen. Allebei kregen ze een mooie blauwe lange broek aangereikt. Zeer charmant om het zo maar te zeggen.

In de vochtige warmte slenterden we samen met enorm veel anderen naar het grote paleis van de koning. Je kunt niet voorstellen hoe vol het kan staan met boedhabeelden en versierselen voor Boedha. Het ene na het andere gebouw ter ere van boedha en vol met beelden en afbeeldingen er van. Er was zelf eens gebouw bij waar de boedha van smaragd werd tentoongesteld op een enorme bouwwerk van goud of goudkleurige materiaal (in ieder geval veel blingbling) stond helemaal bovenin een relatief kleine boedha van smaragd. Je mocht daar - uiteraard - geen foto's maken maar Sjoerd dacht als ik niet flits en stiekem even knip zonder door de lens te kijken, dan heb ik toch een foto. Helaas ... bij het verlaten van het gebouw werd hij aangehouden door een bewaker. Die wilde op de camera kijken en hij moest de foto verwijderen. De man bleef er net zo lang bij staan totdat de foto weg was, toch controle dus..!

Na het Grand Palace zijn we nog gaan kijken bij een ander groot tempelcomplex waarvan ik de naam op dit moment even kwijt ben (zoeken we nog even op). Ook een en al boedha's en versierde tempels/gebouwen. Yvette en Marnix trokken het even niet en die hebben we even achtergelaten bij de ingang in de schaduw. Daar had Marnix de nodige aandacht gekregen van een aantal Thaise schoolmeisjes. Ze wilden graag met hem op de foto (helaas hebben wij daar geen foto van!). Na het bezoek aan deze tempels stond er nog een laatste op het programma: de Wat Arun. Daarvoor moesten we eerst met de pont naar de overkant van de rivier. Een heel kort tochtje, maar wel leuk om te doen.

De Wat Arun is heel hoog en je kan er zelf ook (gedeeltelijk) op klimmen. Dat hebben wij natuurlijk wel even gedaan. Het viel ons wel op dat de treden heel erg hoog zijn. Dat lijkt me voor de Thai lastig, want die zijn toch al niet zo groot, maar goed het zal wel een reden hebben.

Na deze tempel was het tijd voor nog wat ontspanning, nou ja in ieder geval iets anders dan cultuur, dus gingen we even lekker shoppen. We gingen met de veerboot naar de overkant en vervolgens met de trein naar het complex Central World. Dat bleek een beetje tegen te vallen, het was wel heel mooi en groot maar niet wat wij zochten, dus maar weer naar buiten. Maar niet nadat we de MacDonalds van Bangkok hadden uitgeprobeerd.

Uiteinedelijk kwamen we dan toch in het grote winkelcentrum uit dat we zochten. We splitsten ons op en gingen ieder naar een ' eigen' winkelcentrum. Tja mannen willen nu eenmaal niet hetzelfde als vrouwen toch??

Na ons winkelavontuur moesten we nog weer terug naar het hotel. Eerst maar even weer uitzoeken hoe: met de taxi, trein of boot? Het werd de trein en vervolgens de boot. De publieke veerboot is een hele snelle manier van verplaatsen. Je gaat over de rivier en hebt dus geen last van de files, die er rond deze tijd toch echt wel stonden. De boot gaat echter wel heel snel bij de aanlegplaatsen weer verder. Als je ook maar iets te laat bent kun je niet meer mee. Maar het ging goed en we kwamen weer terug bij het guesthouse. Het begon net lekker te regenen.

's Avonds hebben we nog lekker gegeten in een Indiaas restaurantje dat Sjoerd had gevonden - via internet. Gewoon een bovenverdieping van een pandje met wat kleine tafeltjes met krukjes. Bestek pakte je gewoon zelf uit het bakje dat vastzat op de trapleuning, net als de rietjes. Maar alles smaakte prima.

Dat was alweer onze voorlopig laatste dag in Bangkok. Morgen gaan we naar Ayuthaya. We gaan met de trein, kijken of dat gaat lukken.

Lucretia

Hoi.. wat hebben jullie al veel gezien! Erg leuk om jullie blog te lezen; ik ga jullie volgen! Veel plezier!!!