loonstra.reismee.nl

Ayutthaya

Vandaag na ons ontbijt, gingen we op weg naar Ayutthaya. Na het uitchecken hesen we onze, toch wel zware rugzakken op onze rug en vertrokken uit het hotel. Direct aan de straat werden we al aangesproken door een taxichauffeur. Wij wilden naar het station maar daar had hij geen zin in. Naar Ayutthaya wilde hij ons wel brengen, maar daar hadden wij geen zin in, dus liepen we verder en besloten de veerboot te nemen naar de dichtst bij het station gelegen aanlegplaats. De veerboot was echt propvol maar steeds werd er gezegd: 'go inside please'. Ja dat wil nogal met zo'n grote rugzak op als het al vol is. We kwamen op de bewuste aanlegplaats en gingen van de boot op zoek naar het station. Ook niet makkelijk als je niet weet waar je moet zijn ... We liepen door een wijk waar allerlei autosloopafval lag opgestapeld. Sloopauto's zag je er niet alleen maar bergen met onderdelen. Gelukkig kwamen we iemand tegen die Engels sprak en het voor ons uittekende. Bij het station dachten wij even kaartjes te kopen en te vertrekken, maar ook daar was er weer een hindernis. Sjoerd had gelezen dat je voor 15 bath pp kon reizen, maar nu bleek het ineens 315 bath pp te zijn. Hoe kan dit nou weer? Bij de infobalie bleek dat je een aircotrein had en een gewone. Verschil 300 bath pp. Blijkbaar denken ze dat toeristen verslaafd zijn aan airco dus krijg je alleen die kaartje aangeboden. Nou anderhalf uur op deThaise manier reizen moet wel lukken dus wij gingen voor 3e klas kaartjes. Gelukkig zaten wij aan het beginpunt van de reis dus plek hadden we wel. Het was wel een hobbelige treinreis maar er zat goede vering in de bank. Al sprong je soms een heel eind omhoog! Bij een verschillende stations stapten er vrouwen in met mandjes waarin dan eten zat dat ze probeerden te verkopen. Complete maaltijden op een plastic schotel zoals nasi met een gebakken ei, broodjes, een soort van chips, drinken in een koelbox. Iedere vrouw had wel iets anders bij zich. Keus genoeg dus en je hoeft niet van de honger om te komen als je op deze manier reist. Bij aankomst stonden er op het station alweer de nodige tuktuk's klaar en omdat we wel genoeg hadden van het lopen met die rugzakken gingen we mee. Alle rugzakken erin en wij erachter. Het paste net. Ons guesthouse voor deze nacht is echt mooi. Een grote slaapkamer met twee grote tweepersoonsbedden. Kunnen we mooi met z'n vieren bij elkaar slapen. Na onze aankomst zijn we eerst nog even gaan lunchen in het stadje, en hebben nog even de tempel Wat mahathat bekeken. Vanavond gaan we met een tuktuk naar de olifanten kijken die een bad krijgen en een aantal tempels bekijken die dan verlicht zijn. Ik ben benieuwd.

Nou het was een leuke avond hoor! De tuktuk kwam om 17.30 uur voorgereden en bracht ons naar een olifantenkraal. Daar konden we de olifanten van heel dichtbij bekijken, ze liepen daar gewoon allemaal om je heen. Babyolifantjes kwamen gewoon naar je toe lopen om even te kijken en geaaid te worden en gingen toen weer hun gang. Een eindje verder gingen de olifanten in de rivier in bad. De begeleider zat er bovenop en de olifant verdween gewoon helemaal onder water! De berijder ging dan gewoon even staan en vervolgens kwam de olifant weer boven water. De eerste olifant die in bad ging was een echte clown en vond alle aandacht wel leuk. Hij probeerde ons - op verzoek van zijn berijder - nat te spuiten. toen hij uit het water kwam mochten we er mee op de foto. De olifant nam bij iedere nieuwe persoon een andere pose aan. Dit alles natuurlijk wel op commando. Uiteindeijk heeft ie ons allemaal nog een natte (blaas)zoen gegeven. En vroeg vervolgens om een fooi. Die pakte hij mooi aan en gaf die aan zijn begeleider. Hij schudde nog even met zijn hoofd en ging weer verder.

Het was allemaal wel leuk om te zien maar we vroegen ons toch wel af of het allemaal wel zo diervriendelijk was. Er werden toch wel wat tikken uitgedeeld als ze iets deden wat niet mocht.

Hierna vertrokken we richting drie verschillende tempels om die bij avond te kunnen bekijken. Bij de eerste was de verlichting nog niet aan, maar bij de volgende al wel. Het leek wel mooi zo tegen een donkere avond. Aan het einde van de rit bracht de tuktuk ons naar de 'nightmarket' . Een avondmarkt waar je weer van alles kon eten en kopen. Er worden dan gewoon complete restaurantjes neergezet met tafeltjes en krukjes en veel mensen zaten daar te eten. Wij hebben even van de loempia's daar geproefd, niet verkeerd. Maar verder hebben we toch maar niets genomen, er waren zoveel vliegen en je zag ze al drijven in de soep.

Na ons bezoek aan de markt gingen we richting guesthouse.

Ria

Dag buurtjes,
Wat een exotische avonturen allemaal, ik geniet ervan om alles mee te beleven op deze manier.
Kiko doet haar best, ze eet volop andijvie en paardebloemblad, ook een beetje exotisch toch?
nog veel plezier!
xmarcel en Ria