loonstra.reismee.nl

Een dagje in Chang Mai

Vandaag gaan we met de taxi op stap. Om 9.30 uur (weer niet uitslapen)staat de auto voor de deur. Er blijkt een andere chauffeur te zijn, de zoon van de man van gisteren. Deze had een minivan bij zich zodat we lekker ruim zaten. Als eerste gingen we naar de tempel bovenop de berg. Een lekkere slingerweg naar boven, Yvette had uit voorzorg maar een reistabletje genomen. Boven aangekomen bleken we niet de enigen te zijn. Voordat je bij de tempel was moest je 306 treden oplopen. Het was weer een en al boedha wat we zagen en natuurlijk veel goud(kleur). Er waren ook monniken die je gingen zegenen. Als je dat wilde dan moest je in de tempel op je knieen voor de monnik gaan zitten en die zwaaide dan met een soort roede die hij eerst door het water haalde en vervolgens kreeg je een wit gevlochten armbandje omgeknoopt. Dat zou je er dan aan herinneren dat je goede dingen moest doen.

Toen we de trap weer afliepen naar beneden en even bij de kraampjes gingen kijken begon het ineens heel hard te regenen en wij hadden onze parapluus vergeten want in Chang Mai scheen de zon. We hebben een tijdje gewacht en zijn, toen het een beetje minder werd, teruggegaan op zoek naar onze chauffeur. Hij bracht ons naar onze volgende stop van die dag: een groep verschillende bergvolken, waaronder de longnecks. Een aantal van deze stammen leven samen in een gebied in Thailand. Ze mogen daar niet buiten komen want ze hebben geen geldige papieren omdat het vluchtelingen uit Birma zijn. Leuk om te zien maar vooral erg op toeristen gericht. Je mocht overal fotograferen werd specifiek gezegd. Na ons bezoek aan deze stammen werd het tijd voor de lunch. We vroegen of mr. Tiger (zoals onze chauffeur dus heet) ons naar een kleine gelegenheid wilde brengen. Hij stopte vervolgens ergens langs de weg en vroeg of dat ok was. Wij vonden van wel. We bestelden allemaal fried rice met chicken en het smaakte allemaal heerlijk, goede keus dus!

Na de lunch vroeg mr. Tiger waar we heen wilden, je had daar keus uit twee verschillende 'monkeyschools', een slangenkamp of een tijgerkamp. Wij kozen voor de tijgers. Je koopt dan een kaartje voor een tijger die je wilt zien/aaien. Er was keus uit pasgeboren, klein, middel en groot. Wij kozen voor groot. En groot waren ze wel hoor. We werden het park ingelaten en naar de kooi geleid waar de grote tijgers in lagen. Onze tassen moesten buiten de kooi blijven, maar camera's mochten wel mee naar binnen. We mochten allemaal om de beurt aan de achterkant van de tijger plaatsnemen en hem over zijn buik aaien. Die beesten lagen allemaal te slapen en af en toe werden ze een beetje wakker gemaakt door met een stokje voorzichtig over hun hoofd of iets anders te wrijven. Alles voor de goede foto's natuurlijk! Nadat we met twee verschillende tijgers ' geknuffeld' hadden, werden we weer uit de kooi gelaten.

Na ons tijgerbezoek besloten we nog te gaan kijken bij twee verschillende fabriekjes, de zijdefabriek en de zilverwerkplaats. We kregen enige uitleg en mochten vervolgens zelf rondkijken en het liefst natuurlijk iets kopen.

Toen we dit bezoek hadden afgerond was het inmiddels 17.00 uur geworden en wilden we wel terug naar het hotel. Ondanks dat je niet zoveel doet, is de warmte wel vermoeiend. De was moest nog gehaald en Marnix wilde nog graag zwemmen.

Morgen gaan we een ' rustdag' inlassen. Maar ja eten moeten we toch dus we zullen vast niet de hele tijd in het guesthouse blijven. Wordt vervolgd .....