loonstra.reismee.nl

Dag 9 en 10 op Kho Phangan

Nog even een update van zaterdag. Sjoerd en Yvette gingen dus scooterrijden. Ze gingen naar Haad Rim in het zuiden van Kho Phangan. Een van de hellingen was zo steil dat ze er niet samen op konden rijden, Yvette moest dus even het laatste stukje zelf lopen. Het was er wel mooi. Daarna zijn ze weer terug gereden naat Thong Sala en hebben onderweg nog even gegeten. Een flink bord vol voor maar 50 Baht, (net 1 euro) terwijl Marnix en ik in het hotel aten, meer dan het dubbele betaalden en toch minder hadden. Dat is natuurlijk ook de charme (en het avontuur) van op straat eten. De rest van de dag hebben we al luierend doorgebracht. Het weer was niet zonnig meer maar koud was het beslist niet. 's Avonds aten we lekker aan het strand in onze korte broek en hemdjes. Op zondag is het alweer tijd om te verkassen. We gaan nl. naar Thong Sala omdat we dan dichter bij de boot zitten. Die gaat namelijk nogal vroeg: 7.00 uur. Een latere boot kan niet want dan zijn we niet op tijd voor onze vlucht naar Bangkok. Na het ontbijt gaan we met de taxi naar onze nieuwe plek: Lime 'n Soda. We moeten nog even wachten totdat de kamer gecheckt is en dan mogen we erin. Een ruime kamer voor 4 personen en er liggen zelfs verse bloemen op de bedden! We zitten op loopafstand van het dorp dus gaan we (Sjoerd en ik) daar maar even heen. Ik laat direct even de hechtingen uit m'n arm verwijderen en de boel opnieuw verbinden en dan gaan we voor de echte koffie bij Nira's. Er is bij onze nieuwe accomodatie ook een pooltafel en 's middags gaan Sjoerd en Yvette die even uitproberen. 's Avonds gaan we met z'n allen lopend naar de nightmarket. Er staan allerlei stalletjes/kraampjes waar mensen eten verkopen. Veel is ons onbekend en daar wagen we ons toch maar niet aan. Maar andere dingen, die ook worden klaargemaakt waar je bijstaat, proberen we wel uit. Yvette en Marnix gaan o.a. voor een krokante kip op een stokje (erg lekker) en een niet te versmaden roti. Dat is een heel soepel dun deeg dat heel groot wordt uitrold/uit elkaar wordt gedraaid (een beetje zoals wel met pizzadeeg gebeurt). Vervolgens wordt op het een grote plaat gelegd en gebakken. Ik kies altijd voor de variant met banaan, die wordt er dan in stukjes gesneden opgelegd en meegebakken. Al snel wordt deze enorme 'pannenkoek' in vieren gevouwen en bruin gebakken en vervolgens in stukjes gesneden en geserveerd met gecondenseerde melk, heerlijk!! En dan is het alweer maandag. Vandaag kunnen we nog lekker luieren op ons tropische eiland. We moeten nog wel kaartjes regelen voor de boot van morgen dus gaan we na het ontbijt naar het dorp toe. Na wat te hebben rond geneusd op de pier gaan we eerst maar even een kopje echte koffie drinken. We lopen dan verder het dorp in en besluiten kaartjes te kopen bij zo'n ticketbureau. Omdat haar kaartjes op zijn springt de mevrouw van het bureau even op haar scooter en zegt dat ze in 'one minute' weer terug is, en dat is ook zo, met nieuwe kaartjes dus. In de tijd dat wij daar zitten voor kaartjes verhuurt ze ook nog even een paar scooters aan twee meisjes. Zij geven aan dat ze wel vaker hebben gereden, maar als ze weg willen, krijgt een van beiden de scooter al niet aan de praat! Als dat dan toch is gelukt, rijdt ze de weg over en knalt tegen een stilstaande auto op. Je vraagt je toch af wat voor ervaring ze dan hebben?? Maar goed wij hebben onze kaartjes dus we gaan terug naar ons huisje. De zon begint te schijnen en we gaan nog even lekker bij het zwembad liggen zonnebaden, we moeten toch wel een beetje bruin terug komen, nietwaar. 's Avonds als we allemaal klaar zijn voor ons bezoek aan de nightmarket voor ons diner begint het heel hard te waaien en wordt het heel donker en vervolgens komt er een lekkere tropische regenbui naar beneden. Dan valt de stroom ook nog uit. Gelukkig hebben we zaklantaarns. We wachten nog een poosje en gaan dan toch maar naar buiten gewapend met onze paraplu's. Maar ja als hier de stroom is uitgevallen zal dat in het dorp ook wel zo zijn dus besluiten we bij ons 'eigen' restaurant te gaan eten bij het licht van olielampjes. Heel sfeervol dat wel. Na enige tijd is de stroom er weer en kunnen we weer zien wat er op ons bord ligt. Na het eten gaan Sjoerd, Yvette en Marnix toch nog even het centrum in om een ontbijtje voor morgenochtend te scoren, want tja je wil toch niet met een lege maag de zee op om 7.00 uur.