loonstra.reismee.nl

Dag 4 - New York

Dag 4 - New York

Vandaag een Amerikaans ontbijt met koffie en bosbessen muffins. Die hadden we gisteren nog even gekocht omdat we vanochtend even wat sneller moesten. We gaan vandaag naar het One World Observatory, Amerika’s hoogste toren, 541 meter. Ons bezoek staat gepland om 10.15 uur en de metro rijdt nog steeds een andere route dus we moeten rekening houden met meer reistijd. We zijn ruim op tijd een bekijken eerst nog Grond Zero, de plaats van de Twin Towers waar nu een monument van is gemaakt. Het zijn twee grote bassins met in midden een groot gat waar het water in weg stroomt. Op de rand staan de namen van alle slachtoffers. Erg indrukwekkend.

Daarna gaan we de hoge toren in. Het biedt een mooi uitzicht over de stad. We kijken een tijd rond en gaan dan weer naar beneden. Op zoek naar koffie. Die vinden we tegenover Century 21, waarvan we allemaal een kortingskaart hebben gekregen bij ons bezoek aan de toren. We gaan dus even shoppen. Na de lunch gaan we richting de opstapplaats van de Statue cruises. We gaan met de boot naar Liberty Island en Ellis Island. We stappen niet uit op Liberty Island maar wel op Ellis Island. Daar kwamen vroeger de immigranten aan werden daar op van alles en nog wat gecheckt voordat ze het land in mochten. Het is nu een musuem geworden. Indrukwekkend gebouw. We zien ook een film over hoe het daar aan toe ging. Erg boeiend.

Na ons bezoek aan het eiland gaan we met de metro naar Chelsea Market. Een oud pakhuis waarin nu allerlei winkeltjes en restaurants zijn gevestigd. We sluiten aan in de rij bij Los Tacos een bekende Mexicaan. Het smaakt inderdaad prima! Na het een kijken we daar nog even rond en gaan dan weer op huis aan.