loonstra.reismee.nl

Dag 6 - New York

Dag 6 - New York

Vandaag beginnen we rustig aan, we hebben geen afspraken om ergens op tijd te zijn dus beginnen we in ons appartement met koffie en bagels. Rond half 11 vertrekken we richting het centrum om het grote treinstation Grand Central Terminal te gaan bekijken. Een enorm complex met mooie plafondschilderingen en veel marmer. Er is ook een soort luxe markt waar je allerlei luxe lekkers kan kopen.

Er is ook filiaal van The Magnolia’s Bakery, beroemd vanwege de cupcakes. Daar moeten we natuurlijk wel even kijken. En als we er dan toch zijn dan kunnen we er het zo goed even eentje proeven. Het wordt de red velvet cupcake… jammie.

We lopen het station weer uit en vinden even later het volgende gebouw dat het bezichtigen waard is, the New York Public Library. Een gebouw uit 1897 (ongeveer). Enorm groot en heel mooi om te zien. We bekijken het, maar zien niet veel boeken die hebben ze goed opgeborgen.

Als we weer buiten komen lopen we om het gebouw heen want achter de bibliotheek bevindt zich Battery Park. Dat is een groot groen veld met daar omheen bomen. Er staan veel tafels en stoelen die iedereen vrij mag gebruiken. En dat dan doen de mensen dan ook veel. Wij zijn er net rond lunchtijd en er zijn dan ook heel veel Newyorkers die daar gaan lunchen. Praktisch iedereen heeft een lunchpakket van een restaurant bij zich, salades, fastfood of zelfs bakken met complete maaltijden en alles wordt lekker in het park genuttigd. Wij besluiten om ook maar mee en doen en gaan op zoek naar salades. Na een tip van een de lunchende personen, hebben we snel wat gevonden. Nu lekker lunchen.

Morgen gaan we met de bus naar Washington en we gaan eens even kijken waar de opstapplaats nu is. Die ligt aan 7th avenue. Dat is goed te vinden. We boeken de kaartjes voor de bus en gaan daarna nog even shoppen.

We besluiten om nog een wijk van New York te bekijken, Williamsburg. Heet schijnt een echte food wijk te zijn. We zien er ook veel restaurantjes maar het is nog een beetje vroeg voor het avondeten.

Marnix en ik bekijken de nieuwe Whole food market, die daar net is geopend. Een dure maar gezonde supermarkt met heel veel soorten groenten en fruit, en zo mooi geëtaleerd het lijkt wel een schilderij. Maar hier blijkt al gezond leven in Amerika en speciaal in New York is niet goedkoop. Fastfood is goedkoper.

Na onze tussenstop in Williamsburg reizen we weer verder richting ons apartement en ergens onderweg komen we weer boven de grond om zelf ook te gaan eten. Na het eten door naar ons tijdelijke huisje in Brooklyn. De tassen weer inpakken want morgen gaat de reis weer verder. Washington here we come.

T en H Niekerk

Hoi, we genieten van jullie reisverslag, we zien uit naar de volgende. Groeten.