loonstra.reismee.nl

Dag 14 - naar Canada

Dag 14 - onderweg richting Canada

Na een rustige nacht in het, toch iets betere hotel, gaan we vandaag weer verder. Maar eerst even ontbijten natuurlijk. We kunnen gewoon iets van de kaart uitzoeken en we hoeven niets zelf te doen. Het smaakt heerlijk en we hebben er Lekker vers fruit bij. Rond half 10 stappen we weer in de auto. Tassen weer achterin proppen en op pad. We rijden nog niet zolang als we in Watkins Glen aankomen. Daar gaan we in het Watkins Glen State Park de Gorge trail lopen. Een route door een kloof die langs 19 watervallen leidt. Prachtig om te zien en we maken olie foto's. We lopen terug langs de Indian trail. Daar is niet zoveel van de watervallen te zien maar dat heeft niet want die hadden we al gezien. Terug bij de auto besluiten we direct weer door te rijden want we moeten nog wel een aantal kilometers. Tot we plots een Ben & Jerry’s ijswinkel zien. Daar kunnen we natuurlijk niet aan voorbij gaan. Smaakt prima.

De reis gaat weer verder. Na een late lunch besluiten we toch maar een stuk over de snelweg te gaan anders komen we zo laat aan in Canada, onze volgende stop, de Niagara Falls. Zo tegen 16.00 uur komen WW aan bij de Canadese grens. Na een paar strenge vragen over wapens, alcohol en reden van ons verblijf mogen we het land in. Nu nog op zoek naar ons hotel. Dat vinden we al snel en we checken in. Vanavond is de planning om bij avondlicht de watervallen te zien morgen bij daglicht. Ik ben benieuwd. Morgen meer daarover.

Dag 13 - onderweg

Na het ontbijt vertrekken we om 9.15 uur weer vanuit het hotel. We gaan vandaag richting Elmira. Het is een lange dag in de auto. Onderweg stoppen we om koffie te drinken in een restaurant rond 11 uur. Is natuurlijk een beetje laat maar iedereen zit al of nog weer achter een bord eten. Wij houden het bij koffie. We volgen een mooie route over binnenwegen dus de rit duurt wat langer dan over de snelwegen maar daardoor zie je meer. Yvette en ik zijn helemaal weg van huizen met veranda’s.

‘s Middags eten we in een ouderwets ogende diner. Het lijkt wel een oud treinstel maar daar is het wel wat breed voor. Het eten smaakt goed. Na de lunch rijden we weer verder en zijn rond half 4 in ons hotel. Dit hotel heeft een binnnen- en buitenzwembad en een fitnessruimte. Het buitenbad is helaas gesloten dius gaan we naar het binnenbad. Marnis gaat - uiteraard - eerst naar de fitness en komt dan ook nog even zwemmen.

We besluiten voor ons avondeten naar een pizzeria te gaan. De pizzeria die we uitgezocht hadden ziet er een beetje obscuur uit, daar gaan we dus maar niet heen. We rijden naar een andere en bestellen daar twee pizza’s om mee te nemen. Een van 18 inch en een van 14 inch. Ze zijn echt.megagroot. De smaakt valt niet tegen, ondanks de anijsachtige smaakt van de tomatensaus. Morgen is er weer een nieuwe reisdag.

Dag 12 - Een dag in Amish country

Dag 12 - rondrijden in Amish-country

Vandaag blijven we in de buurt van York. Het plan is om te kijken hoe de Amish leven. We gaan eerst ontbijten in het hotel. Wel leuk, je kunt er zelf wafels bakken. Dat moeten we natuurlijk even uitproberen. Het smaakt prima. Voor het overige bestaat het uit bagels, koekjes of cereal met melk. Wel allemaal plastic serviesgoed.

Na het ontbijt stappen we in de auto en vertrekken. De lucht ziet er niet zo mooi uit maar het is droog en warm. We zijn een poosje onderweg en gaan even ergens koffiedrinken. Als we weer weg gaan, regent het heel hard en het houdt ook niet snel op. Het water stroomt volop langs de wegen. Wel jammer van het uitzicht want dat wordt aardig belemmerd daardoor.

Na een poos rondrijden wordt het weer droog en we stoppen in het dorpje Intercourse. Er is wel wat te bekijken en we kijken even rond en in the Bake Shop kun je van alles proeven dat is dan wel weer leuk. Het is niet zo groot dus we zitten al snel weer in de auto. Opnieuw door Amishgebied. Af en toe zien we een koetsje rijden of anders geklede kinderen en volwassenen. Op de boerderijen is vanwege het slechte weer waarschijnlijk niet zoveel bijzonders te zien, behalve veel wasgoed aan de lange lijnen.

We rijden door naar Lancaster maar daar is helemaal niets te beleven. Omdat het nog vroeg is en niet zulk mooi weer rijden we door naar Hershey, naar de beroemde chocoladefabriek. Het is meer een soort pretpark idee met een hele grote chocoladewinkel erbij. Je kunt een gratis chocolade tour krijgen door de fabriek, nou ja fabriek...je rijdt in een wagentje op een rails langs allerlei nepmachines waarbij uitleg wordt gegeven hoe het werkt. Op zich wel grappig en aan het eind een lekker chocolaatje. Altijd goed.

We drinken daar nog wat en gaan dan op zoek naar de auto. Dat is valt wat tegen want het plenst inmiddels weer. Op de terugweg stoppen we bij een grote Walmart voor wat proviand en gaan dan weer terug naar het hotel. Na het eten gaan Yvette, Marnix en ik nog even zwemmen.

Dag 11 - de huurauto

Dag 11- op stap met de auto

Vandaag gaan we weer verder maar deze keer met ‘eigen vervoer’. We laten ons met een taxi naar Het Ronald Reagan National Airport brengen. Dat duurt niet zo lang maar dan moeten we de huurauto ophalen….dat duurt even. Maar als dat toch gelukt is, gaan we op stap. We gaan nog langs een dependance van het Smithsonian Air en Space museum waar ook de spaceshuttle Discovery op het andere vliegveld van Washington, Dulles, staat opgesteld. Maar dat ligt aan het de andere kant van de stad en voordat we daar zijn hebben we al heel wat kilometers afgelegd, het wil nog niet goed lukken met de navigatie… en zoveel verschillende wegen en afslagen in en rond Washington. Uiteindelijk komen we er wel. Eerst maar even een hapje eten en dan het museum door. We zien heel veel vliegtuigen variërend vanaf 1900 tot aan de 21e eeuw.

Na dit museumuitstapje gaan we op weg naar ons hotel in York. We nemen onderweg af en toe een alternatieve route om ook wat van de omgeving te zien. Zo kome we ook door Gettysburg, de plaats waar in 1863 door de noordelijke en zuidelijke staten verschillende veldslagen zijn gevoerd. We rijden daar door een een stuk van het Gettysburg National Militaire Park Pennsylvania. Het stikt er werkelijk van de monumenten die, zo lijkt het in ieder geval, random over het gebied zijn verspreid, op velden en in de bossen.

Uiteindelijk zijn we ‘s avonds rond 19.30 uur in ons hotel. We hebben een non-smoking room gereserveerd maar dit hotel dateert waarschijnlijk uit de rooktijd en dat is toch nog wel wat te merken. We doen het maar mee. Er is ook nog een zwembad, waar Marnix nog even in duikt. We besluiten nog even wat te gaan eten aangezien de lunch al enige tijd geleden was. Daarna terug naar onze hotelkamer, toch wel saai na zo’n leuk appartement.

Dag 10 - Alexandria

Omdat we in Washington al wel gezien hadden wat we wilden zien, blijven we vandaag in onze ‘eigen’, buurt Alexandria. We gaan na hetontbijt met een (uber)taxi naar het oude centrum. Nou dat hebben we snel bekeken. Een haven en een lange straat met leuke winkeltjes maar verder niets. We besluiten ergens te gaan koffie drinken en nemen dan (alweer) een taxi maar dan naar de overkant van de rivier naar een outlet mall. Met de trein zou het anderhalf uur duren, met de auto zo’n 20 minuten.

We lopen daar een tijd rond en schaffen nog wat aan en eten daar bij een foodtruck wat en bestellen dan een taxi terug naar huis. Wel op tijd voor ons doen maar in ons appartementengebouw staat namelijk een wasmachine en een droger en dus kunnen we mooi even wassen. Als we straks gaan rondreizen zijn we overal eigenlijk te kort om dat te kunnen doen. Helaas werkt de droger niet zo goed als thuis….het duurt veel langer. Hopelijk komt het droog in de tas.

Sjoerd, Marnix en ik gaan tussendoor nog even een ijsje proeven bij de bekende Godmothers Dairy. Zelfs Obama schijnt hier wel eens te komen voor een ijsje. Ze zijn vooral bekend om hun custardijs. Het smaakt wel lekker maar of het nou zo bijzonder is dat waag ik te betwijfelen. Daarna lopen we nog even langs de Aldi voor wat brood. Ze kunnen daar en overal trouwens nog wel wat leren van hun Nederlandse collega's….snelheid.

Alweer een dag voorbij. Morgen gaan we een auto ophalen op het Ronald Reagan National Airport en dan gaan we verder rond trekken met de auto.

Dag 9 - Washington

Vandaag gaan we nog een keertje naar Washington. We ontbijten lekker in ons appartement want ook al zouden we willen, een snelle hap op het station is er in Washington niet bij. Je mag daar op het station of in de metro niet eten of drinken. Dus een ontbijtje daar is lastig. Je ziet er trouwens sowieso niet zoveel eettentjes op straat als in New York. We doen vandaag eens lekker luxe en nemen een (uber) taxi naar de beroemde militaire begraafplaats Arlington. Daar liggen duizenden militairen begraven en ook president Kennedy en zijn gezin. We lopen daar rond en zien dan ook de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat. Erg strak geregisseerd zo’n wachtwissel. Veel heen en weer geloop en geklik van hakken.

Na een tijdje hebben we het daar wel gezien en we gaan met de metro naar East Market. Daar schijn je leuk te kunnen eten en het is op loopafstand van het Capitool, dat we nog willen zien.

We zien een soort van overdekte markt en besluiten daar een broodje te kopen. Het wordt een hotdog deze keer. Het blijft toch een beetje raar dat zoete brood maar verder smaakt het wel. We eten onze lunch in een park even verderop. Na de lunch gaan we door naar het Capitool, maar voordat we daar zijn gaan we eerst nog naar de library of congres. De bibliotheek van Washington! Een enorm gebouw met vooral veel marmer en natuurlijk boeken en tentoonstellingen. Erg interessant allemaal. Vooral de grote leeszaal is erg mooi.

We wilden het gebouw via de tunnel wel verlaten om zo in het Capitool te komen maar dan moesten we alle vloeistoffen, dus ook onze zonnebrand factor 50 daar achterlaten, echt niet! Dan gaan we wel buitenom.

Aan de buitenkant is een gedeelte van het gebouw echter ‘ingepakt’ wegens renovatie of zo. Beetje jammer …. Maar het blijft een indrukwekkend gebouw. We hadden ook geen tickets voor dit gebouw, daarvoor waren we al te laat.

We besluiten vanaf daar (alweer) met een (uber) taxi naar de Washington zoo (dierentuin) te gaan. We moeten een paar minuten wachten maar dan komt ie al voorrijden. Hij brengt ons binnen 20 minuten tot voor de ingang van de dierentuin. Het is wel erg warm voor een dierentuin bezoek. Dat vinden de dieren kennelijk ook want die hebben zich veelal verstopt. We zien er toch nog wel een aantal maar de beroemde panda’s zien we niet, het was te warm om nog weer verder om te lopen en wie weet waren ze toch niet zichtbaar. We hadden het wel een beetje gehad. We vissen Marnix weer op bij het visitorcenter en gaande dierentuin uit. Na een lekker ijsje gaan we op zoek naar het metrostation. Onderweg lopen we nog even bij een redelijke supermarkt binnen om wat inkopen te doen voor het avondeten. Dan naar huis met de trein en bus en dan lekker eten koken in onze riante keuken op het megafornuis. ????

Dag 8 - Washington

Het is tijd voor een bezoek aan Washington. We staan niet al te vroeg op en na ons homemade ontbijt gaan we richting de bushalte. We moeten even wachten maar dan komt de bus die ons naar Pentagonstation brengt. Als we daar uitstappen zien we veel militairen en politie met honden, maar dat blijkt een oefening te zijn. Met de metro nog even verder en dan staan we zomaar op Pennsylvania avenue bij de voorkant van het Witte Huis. Toch wel een beetje bijzonder om daar te zijn. Het is vandaag wel vreselijk warm, 34 graden en bewolkt dus behoorlijk benauwd. We lopen om het Witte Huis en andere gebouwen heen en gaan naar een Smithsonian museum om wat te drinken en te bekijken. Er zijn hier veel meer musea van Smithsonian en ze zijn allemaal gratis toegankelijk omdat de stichter ervan vond dat educatie voor iedereen toegankelijk moet zijn. Na het eerste museum gaan we naar her Air and space museum. Daar is werkelijk van alles te zien over de luchtvaart, oude vliegtuigen uit de tweede wereldoorlog maar ook spaceshuttles en ruimtesondes e.d. We zijn er dan ook wel een paar uur zoet. Als we dan eindelijk zover zijn dat we eruit zullen gaan, begint het heel hard te regenen. Nog maar even wachten dan. Als het zo goed als droog is wagen we de stap naar de overkant. Maar helaas als we halverwege zijn begint het weer te regenen, worden we toch nog nat.

Na de bui gaan we door naar het American Natural History Museum. Ook een megagroot museum over de natuur, dieren, planten, stenen en alles wat er mee te maken heeft vanaf de prehistorie tot nu toe.

We kijken allemaal rond op de afdelingen die we willen zien en treffen elkaar dan weer in de grote hal. We gaan met de metro naar huis en helaas rijdt de bus net voor onze neus weg dus moeten we de rest lopen. Ach nou ja dat stuk(je) kan er ook nog wel bij. Onderweg pikken we een paar diepvriespizza’s op voor ons avondeten. We moeten natuurlijk wel een beetje leven als Amerikanen hè. Dat ze echt lekker waren kunnen we niet zeggen, ze smaakten gewoon zoet en dat is niet wat je verwacht van een pizza met salami of kaas. Maar ja dit blijft natuurlijk wel Amerika waar alles zoet is.

Dag 7 - De reis naar Washington

Dag 7 - Reis naar Washington

Vandaag vertrekken we naar Washington. We staan op tijd op want we moeten wel de bus halen. Marnix ontbijt nog in het appartement, wij doen dat op het station nog wel even. We zeulen onze koffers twee etages naar beneden en staan dan weer buiten in de hitte….pfff.

We lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation en nemen de metro naar Pennsylvaniastation. Een mooi groot station waar we dus nog even gaan ontbijten.

Na het ontbijt snel door naar de opstapplaats want anders kunnen we misschien niet bij elkaar zitten

Er staat al een behoorlijke rij maar het valt wel mee, de bus is niet vol. We rijden ongeveer twee uur en dan stopt de bus op een parkeerplaats met een soort foodcourt waar we eten kunnen kopen. Alles mag mee de bus in dus ook hamburgers e.d. Wij houden het bij een banaan. En dan hop iedereen de bus weer in en dan nog 2 ½ uur rijden en dan zijn we in Arlington. We moeten vandaar nog verder met de bus of metro maar allereerst moeten we een OV kaart kopen anders komen we nergens. Een allesbehalve vriendelijke dame van het station helpt ons daarbij. Als we de kaarten hebben moeten we nog uitzoeken met welke bus we moeten. Dat kan niemand de ons daar vertellen dus uiteindelijk gaan we maar met de metro, daar staan we uiteindelijk vlakbij. Na de metro nog even in de bus en dan zijn we er zo.

Het appartement is prachtig en erg compleet. Een aparte slaapkamer voor ons en voor Yvette en Marnix staat er een stapelbed in de woonkamer achter een kunstig gefabriceerde wegdraaiende wand. Prima geregeld dus. Nu nog even boodschappen doen. Mar dat moet wel te voet dus heel ver wordt het hopelijk niet. De 7 eleven zit zo’n beetje om de hoek en de caissière daar vertelt ons over een aldi een paar blokken verderop. En inderdaad nadat we de spullen hebben gedropt die we al hadden gekocht en dat even hebben gecheckt ligt de aldi op 10 minuten lopen. Vandaag dus eindelijk eens geen restaurantmaaltijd maar een home made meal, klaargemaakt op ons megafornuis. Smaakt prima.

En alweer een dag van de vakantie voorbij. Morgen gaan we Washington verkennen.